Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om A-klasserne

A-klasserne på Arenaskolen er Greve Kommunes specialtilbud til elever med autismespektrumforstyrrelser (ASF) og andre følgetilstande f.eks. sanseudfordringer, skolevægring, spiseforstyrrelser, angst og stress.

Eleverne visiteres via det Centrale Visitationsudvalg (CVi).
A-klasserne består i skoleåret 2024/25 af 90 elever fra 0.- 9. klasse

Der er tilknyttet SFO (Guldminen) til vores yngste elever (0.-1.klasse) på matriklen, mens de øvrige elever, der har behov for SFO/klubtilbud tilbydes dette i Klub Havana eller Basen på Brogården.
Medarbejderne i Guldminen indgår også i undervisningen i indskolingen, og sikrer dermed overgangen fra skole til SFO for de mindste elever.

Klasserne søges sammensat således, at der i videst muligt omfang tages hensyn til den enkelte elevs alder, faglige niveau, funktionsniveau, sociale relationer og andet, som er vigtigt for elevens læring, trivsel og udvikling.
Alle klasser har tilknyttet et team af lærere (udskoling) eller et team af lærere og pædagoger (indskoling – mellemtrin) der med hver deres undervisningsmæssige og specialpædagogiske faglighed forestår undervisning og læring.
Undervisningen tilpasses den enkelte elevs faglige niveau og potentialer, så elevens kompetencer, kundskaber og selvværd udvikles og styrkes.
Undervisningen tager udgangspunkt i ”Fælles Mål” i Folkeskolen.

Da A-klasserne er beliggende på en almen skole, benytter vi os nogle gange af muligheden for, at en af vores elever kan følge undervisningen i et eller flere fag i en klasse der. 
Det giver os mulighed for at vurdere, om denne elev på sigt kan visiteres til et mindre indgribende skoletilbud eller måske sluses tilbage til almenskolen.

I A-klasserne har vi et særligt fokus på hver enkelt elevs trivsel og selvværd.
Vi prioriterer således arbejdet med social og personlig læring i lighed med den faglige læring.
Med afsæt i en anerkendende pædagogik arbejder vi både individuelt og i fællesskabet med personlig og social udvikling.
Udover at være anerkendende benytter vi os af Low Arousal eller rogivende pædagogik, som  en metode til at undgå, at barnet bliver sensorisk eller følelsesmæssigt overstimuleret, således at udadreagerende adfærd så vidt muligt undgås.

Skoledagen følger et let genkendeligt mønster, hvor forudsigelighed og visualisering er den gennemgående struktur, der understøttes af brugen af piktogrammer og time-timer.
Klasselokalerne er indrettet med et fælles arbejdsbord og individuelle arbejdspladser, der er indrettet som små ”kontorer” med bord, stol, hylder og afskærmning, der giver eleven ro til fordybelse.

I A-klasserne vil du møde et dygtigt og engageret personale, der sammen med vores eksterne kolleger fra UU-vejledningen og PPR (psykolog, specialpædagogisk konsulent, tale/hørepædagog og fysioterapeut) er parate til, i et tæt forældresamarbejde, at skabe de bedste forudsætninger for at eleverne i A-klasserne kan udvikle sig optimalt både fagligt og personligt.