Kompas

Kompasset på Arenaskolen

Formålet med indsatsen

Hovedoverskriften for klassens arbejde er Folkeskoleloven. Formålet med indsatsen er, at eleverne på sigt kan inkluderes i normalklasserne. Eleverne skal i tæt kontakt med en voksen øve sig i at bruge redskaber og afprøve, om disse virker i fællesskabet i normalklassen. Virker det, kan der tages fat i den næste udfordring. Eleverne skal højst være 50% af skoletiden i Kompasset

Målet med indsatsen

De overordnede mål er, at eleverne skal blive fortrolige med anvendelige handlemåder, der kan hjælpe dem med at navigere hensigtsmæssigt i normalklassen. Eleverne skal gennem strukturerede arbejdsformer tilegne sig arbejdsmetoder, der vil kunne bringe dem i stand til at gøre faglige fremskridt. Eleverne skal guides til at lære at bruge deres potentiale mest optimalt, således at de kan profitere af tilbuddet i forhold til deres sociale og faglige udviklingsniveau. Målet er, at eleverne skal føle sig værdsat i fællesskabet og opleve sig selv, som en aktiv deltager i dette.

Individuelle udviklingsmål

De voksne skal tage udgangspunkt i elevernes individuelle behov i videst muligt omfang. Der kan være behov for:

• At begå sig i en fast struktur

• At begå sig socialt, kunne skabe vedholdende relationer til børn og voksne

• Lære arbejdsformer, strategier, som styrker den faglige udvikling.

Placering:

Kompasset er placeret i et lokale tæt på biblioteket på Arenaskolen. Når en elev får timer i Kompasset følger vedkommende årgangsklassen i det omfang, det skønnes muligt. Eleven følger de læringsmål og årsplaner, der er sat for den tilhørende årgangsklasse.

Samarbejde mellem Kompassets lærere og ”hjemklassens” lærere

Det er skolens ledelse, som er øverst ansvarlig for kompasset. De voksne i Kompasset fastlægger teammøder. De opstiller udviklingsmål for den enkelte elev og følger op med passende undervisning ved for eksempel at arbejde med måden, der indlæres på, arbejdsvanerne og relationsarbejdet i forhold til omgivelserne og i forhold til barnets udfordring.

Den lærer, som har flest timer i Kompasset, er tovholder. Som udgangspunkt er hjemklasselæreren også klasselærer for den/de elever, som er tilknyttet Kompasset.

Kompassets lærere har ansvar for information til forældrene om de generelle arbejdsmåder i klassen og en regelmæssig tilbagemelding/dialog om elevens udvikling i forhold til de opstillede udviklingsmål.

Klassepraktik

Når eleven er klar, skal vedkommende afprøve sine færdigheder i klassepraktik. Praktikforløbet skal tilpasses den enkelte elev, og det er vigtigt at praktikken opleves som en succes både for eleven og klassen. Man skal finde ud af, hvad der yderligere skal trænes.

I hjemklassen skal der være fokus på et befordrende læringsmiljø, som inkluderer og imødekommer alles behov. Kompetencer fra almenmiljøet og specialområdet bringes i spil for at muliggøre størst mulig grad af inklusion

Resursecentret

Resursecentret på Arenaskolen koordinerer i samarbejde med Kompassets lærere den pædagogiske indsats for de enkelte elever, som er tilknyttet kompasset. Lærerne i Kompasset og de tilknyttede årgange, kan ligeledes få rådgivning og sparring til undervisnings- og pædagogiske forløb. Inklusionsvejlederen, som er repræsenteret i resursecentret, har særlig fokus på arbejdet med eleverne i Kompasset.  Dette gælder også for Sfoen, hvis eleven/eleverne er tilmeldt der.

Kompasset

Shape Created with Sketch.