Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

A-klasserne

                                                             Velkommen til A-klasserne


A-klasserne er et undervisningstilbud for elever med udfordringer inden for autismespekret
eller udfordringer der minder om disse. Langt størstedelen af vores elever har en 
autismediagnose, men det er ikke nødvendigt at være diagnosticeret for at blive visiteret til Aklasserne. A-klasserne er som udgangspunkt for elever med indlæringsmæssige 
forudsætninger indenfor normalområdet. Der er dog også elever med indlæringsmæssige 
forudsætninger lige under og over normalområdet.


A-klasserne er kendetegnet ved en tydeligt struktureret hverdag, som indebærer en grundig 
forberedelse af eleverne, hvor der tages højde for deres latenstid ift. skift af aktiviteter. Vi 
arbejder ud fra en øget grad af forudsigelighed – hvorfor dagen og ugen er struktureret med 
faste rutiner og aktiviteter, som er velkendte for eleverne. Ligeledes er pauserne planlagt efter 
elevernes individuelle behov, som eksempelvis ro/inde- aktiviteter eller planlagte 
legeaktiviteter. Det prioriteres at der er en voksen til stede i pauserne til tæt guidning.
Grundet vores elevers forskellige profiler og behov, er det almindeligt at forskellige elever, kan 
have særaftaler med personalet ift. mødetidspunkter, pauser, frokost mm. for at kunne 
tilgodese eleven og skabe en tillidsfuld relation til elevens pædagogiske personale. Til hver 
klasse hører et fast team bestående af 2-3 lærere og pædagoger. Personalet planlægger 
undervisningen ud fra de individuelle behov i fællesskabet, hvor der også 
undervisningsdifferentieres, således at den faglige og sociale udvikling hos den enkelte elev 
tilgodeses. 


Vores klasser er ikke bestående af rene årgange, som det ses i almenklasserne. Men er 
derimod integreret på baggrund af faglige og sociale kompetencer. Der kan dog maksimalt 
være 3 årgange samlet i den samme klasse, for at bevare et vist aldersspænd. Det vurderes 
årligt, om der er behov for justeringer i klasserne. Vores børnehaveklasse (0. klasse) er som 
udgangspunkt en klasse bestående af rene 0. klasses elever. Derudover er der 
aldersintegration i grupper. Der er typisk 6-10 elever i hver klasse.
A-klasserne er placeret på Arenaskolen, som er en almen skole. Vi har vores egen afdelingen 
som er placeret i den anden ende af skolen, hvilket både giver et afskærmet, roligt og trygt 
miljø for vores elever med særlige behov, men samtidig tilvejebringer gode mulighed for 
overgang/afprøvning/praktik i almen. For nogle elever, er det vigtigt at vide, at de kan spejle sig 
i børn og unge, som ikke har diagnoser.


SFO: Guldminen
I 2024 blev der etableret en integreret SFO: Guldminen for elever fra A-klasserne på skolen. 
Elever, der starter i 0. klasse efter 2024, tilknyttes Guldminen. Guldminen fungerer i tilknytning 
til Arenaskolens almene SFO, men med egne lokaler og personale. Der arbejdes med 
tilknytning til almen SFO i det omfang dette er relevant for den enkelte elev. I Guldminen 
arbejder personalet videre med de genkendelige og trygge rammer fra skoledagen i Aklasserne. Eksempelvis er der faste dage med ture og dage hvor de går i hallen. Noget af 
personalet i Guldminen er overlappende fra skolen.
Rammerne og den pædagogiske tilgang.


Hvert klasserum er indrettet overordnet ens, for at skabe en genkendelig rød tråd for eleverne 
helt fra deres spæde start i børnehaveklassen og frem til deres afslutning i 9. klasse. 
Gennemgående er, at hver elev har sin egen plads med afskærmning på begge sider – disse er 
som udgangspunkt placeret langs væggene i klasserne. Dertil er der fællesborde, som typisk 
er placeret i midten af klassen (opsætningen kan variere efter klassens ønsker), men også ved 
fællesbordet, har man sin egen faste plads. Til de fleste aktiviteter, er det muligt at vælge, hvor 
man helst vil sidde og arbejde. Udover dette har hver klasse grupperum, som kan benyttes til 
at arbejde i ro.


I afdelingen arbejdes der overordnet med en low arousal-tilgang, som også indebærer et fokus 
på elevernes individuelle sensoriske behov. Da vi har elever med forskellige udfordringer og 
behov, er der tilrettelagt faste indlæringspauser i undervisningen, som typisk indebærer en 
runde rundt om skolen, for at få lidt luft til hovedet og bevæget kroppen. Dette skyldes, at vi 
ved at elevernes individuelle koncentrationstærskel er forskellig, men at de alle har gavn af de 
faste ”luftere”.
Vores tilgang til arbejdet med vores børn er inspireret af TEEACH principperne, som 
understøtter elevernes behov for forudsigelighed, visuel støtte, gentagelser, faste rutiner og et 
fast pædagogisk personale (klasseteam), som understøtter elevernes udvikling af deres 
eksekutive funktioner, såsom koncentrationsevne, impulskontrol og arbejdshukommelse. 
Der er en inkluderende dagbehandler tilknyttet A-klasserne, som har en 
forebyggende/brobyggende funktion, hvor nogle af eleverne har individuelle elevsamtaler 1 
gang om ugen og derudover efter behov. For at skabe en relation til eleverne, er han også 
tydelig i sin tilstedeværelse på skolen, hvor dele af hans dag består af observationer i 
klasserne. 


Fag, opstart og trivsel
Eleven tilbydes fuld fagrække jf. folkeskoleloven, men der er mulighed for tilpasning ud fra 
individuelle behov. Der er mulighed for fritagelse fra enkelte afgangsprøver, det forsøges dog 
altid at give alle eleverne mulighed for at gå op til samtlige afgangsprøver.


A-klasserne har fokus på at vores elever bliver så dygtige som de kan. Derfor er det et 
kontinuerligt fokus at vurdere, hvilke læringsfællesskaber eleven vil profitere af.
Deltagelsesmuligheder og eventuelle øvebaner vurderes løbende af det pædagogiske 
personale i samarbejde med eleven og ved dialog med forældre. 
Eleverne er i det omfang de kan, med til indskrivningssamtalen og overleveringssamtalen. 
Eleverne inddrages i samtaler om hvad der går godt, hvad der udfordres og hvilke aftaler der 
så laves. Der arbejdes efter princip med elevinddragelse. 
Der er tæt opfølgning mellem skole og hjem ud fra de behov der kan opstå. Der er 
forældresamtaler og revisitationssamtaler. Derudover kan forældre også ønske 
sparring/forældrerådgivning hos den inkluderende dagbehandler.
Såfremt personalet eller forældrene bliver bekymret for elevens trivsel, kan der hurtigt ønskes, 
arrangeres og afholdes trivselssamtaler eller opfølgningsmøder med afdelingsleder, 
inkluderende dagbehandler, klassens personale samt forældre.