For at kunne starte i A-klasserne kræver det at der foreligger en visitationsproces først.
I Greve Kommune sker visitationsprocessen til specialundervisning, specialpædagogisk bistand og specialtilbud i en fælles proces, hvor forældre og PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) er involveret. Forældre og skole drøfter løbende barnets udvikling og behov, og PPR kan inddrages i vurderingen af, om barnet har behov for særlige udviklingsstøttende indsatser eller specialtilbud.
Nærmere beskrivelse af visitationsprocessen:
1. Indstillelse til visitation:
Skolelederen, lærere, pædagoger eller forældre kan indstille et barn til visitation.
2. Inddragelse af forældre:
Forældre skal inddrages i processen og høres om deres synspunkt på barnets behov og udvikling.
3. PPR's involvering:
PPR kan gennemføre undersøgelser og evalueringer af barnets behov, som indgår i visitationsprocessen.
4. Visitation af CVI:
Det Centrale Visitationsudvalg (CVi) træffer beslutningen om, hvorvidt barnet skal visiteres til et særligt undervisningstilbud eller specialpædagogisk bistand.
5. Besked til forældre:
Forældre modtager en skriftlig besked om CVI's beslutning og har mulighed for at indgive en begrundet indsigelse.
6. Revisitation:
Hvis barnet modtager specialundervisning eller specialtilbud, sker der årligt en revisitation, hvor forældre, PPR og skolelederen drøfter barnets behov og om tilbuddet skal fortsætte, ændres eller ophøre.
7. Skriftlig besked om revisitation:
Forældre modtager en skriftlig besked om revisitationen og dens resultater.
For mere detaljeret information om visitationsprocessen i Greve Kommune kan du henvende dig til Center for Dagtilbud & Skoler eller læse på kommunens hjemmeside.